Pon's Historische Bedrijfscollectie

Naam

Pon’s Historische Bedrijfscollectie

Locatie

Leusden

Contactpersoon

Geschiedenis & Oprichtingsjaar

Pon is een familiebedrijf, 125 jaar geleden opgericht door Mijndert Pon sr. Het bedrijf begon in 1895 in Amersfoort als naaimachinehandel en importeerde vanaf 1900 Opel rijwielen. In 1928 verwierf de firma het importeurschap van Opel personenauto’s en werd Pon’s Automobielhandel (PAH) opgericht.

Het familiebedrijf Pon vindt zijn oorsprong aan de Groenmarkt in Amersfoort, waar Gerarda Pon-Van den Burg vanaf 1867 met haar man Gerrit Pon een kleine zaak runt. Ze verkopen allerhande dagelijkse producten, zoals voedingswaren, tabak en ook naaimachines. In die tijd wordt de fiets populair en in 1900 start zoon Mijndert Pon met de import van Opel-fietsen. 28 jaar later komt hier het importeurschap van Opel-personenauto’s bij en wordt Pon’s Automobielhandel (PAH) opgericht. Opel krijgt na een aantal jaren een eigen importeur, maar daar komt iets voor in de plaats: de contacten vóór de Tweede Wereldoorlog van de broers Ben en Wijnand Pon met Ferdinand Porsche leiden in 1947 tot de ondertekening van het contract waarmee PAH officieel Volkswagen-importeur voor Nederland wordt. In hetzelfde jaar maakt Ben Pon de beroemde schets van een bestelwagen op basis waarvan later de iconische VW-bus wordt ontwikkeld. In 1949 verwerft PAH tevens het importeurschap van Porsche. Hier komen later de importrechten bij van Audi (1974), MAN Truck & Bus (1980), SEAT (1986), ŠKODA (1992) en Bentley, Bugatti en Lamborghini (2012). Met het in 1980 opgerichte Pon Holdings is Pon uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven van Nederland, dat met meer dan 12.000 medewerkers wereldwijd actief is in verschillende sectoren.

 

In 1931 besloot General Motors zelf de Opel-import te gaan verrichten. Pon legde zich in de jaren daarna toe op de import van Büssing en Federal vrachtwagens en Continental en Crossly personenauto’s. De contacten voor WO II van de broers Ben en Wijnand Pon met Ferdinand Porsche leiden in 1947 tot de ondertekening van het contract waarmee PAH officieel Volkswagen-importeur voor Nederland werd. In hetzelfde jaar maakte Ben Pon de beroemde schets van een bestelwagen, op basis waarvan later de VW-bus werd ontwikkeld. In 1949 verwierf PAH tevens het importeurschap van Porsche en ongeveer tegelijkertijd startte de firma met de import van Continental banden. Ook werd de basis gelegd voor de Volkswagen-dealerorganisatie. Mede door de populariteit van eerst de Kever en later de Golf maakte zowel PAH als de dealerorganisatie in de jaren vijftig, zestig en zeventig een enorme groei door.

In hetzelfde jaar 1974 toen de Golf werd geïntroduceerd, verwierf PAH ook de importrechten voor Audi. In 1980 waren er voor Pon twee belangrijke wapenfeiten: de oprichting van Pon Holdings en de overname van de importeur van MAN Trucks en Bussen. In 1986 werd het importeurschap van SEAT verworven, in 1992 voor ŠKODA. De laatste aanwinsten, in 2012, waren de importeurschappen van Bentley, Bugatti en Lamborghini. Daarmee heeft Pon nu alle merken van de Volkswagen Group in het portfolio.

Pon’s Automobielhandel in Leusden telt momenteel 550 medewerkers (zie ook: www.pon.nl).

Collecties

  • archieven
  • audiovisueel (dia’s, films, foto’s, fotoalbums, negatieven, video’s)
  • 3D objecten
  • beeldhouwwerken
  • boeken
  • historische automobielen
  • jaarverslagen
  • promotie-materiaal (affiches, brochures, folders)
  • voorwerpen

Aantal objecten

50.000

Verzamelgebied

Alle objecten die in relatie staan tot de geschiedenis van Pon’s Automobielhandel.

Rondleidingen

Niet van toepassing

Bruiklenen

De schets van de eerste Volkswagen bestelbus door Ben Pon sr. uit 1947 ligt in het Rijksmuseum Amsterdam.

Tentoonstellingen

Tentoonstellingen worden georganiseerd om in- en externe bedrijfsevents extra context te geven.

 

Publicaties

‘Koopman in Beweging, Pon’s automobielhandel 1895-1997′ en ‘Zestig jaar Mensenwerk, 1947 – 2007’